Gelleråsen

2012-06-15

Jahapp, Så var det med det, det blev 2 andraplaceringar efter lite skiftningar mellan regn och sol. Det blev en seg uppresa, var inte framme i Kalskoga förrän tidigt lördag morron och vårt tidskval var redan 9.30. innan detta skulle jag checka in, besiktiga och närvara på förarsammantärdet kl 08.00.

Regnet tilltog och när vi skulle ut som 2:a heat så öste det ner, det blir som att åka i en otät båt. Passera en vattenpöl och det blir som en kallsup i skrevet men när man åkt 1 varv så är man genomblöt från topp till tå. Tur man har en gammal reservstass att ta till i såna lägen. Nu fick jag andra tiden och placering i första ledet på gridden till eftermiddagens race. Dagfinn Larsen från Norge (en gammal räv från rallycross) tog ledningen och jag behöll min position under första hälften innan däcken började ge sig men fick ändå till slut ståta med 2:a platsen. Racet gick i soligt och fint väder

Eftermiddagen blev underbar med sol och ganska varmt som passade att njuta av ett par pilsner och lite Raceling vin från egen härtappning. Fick förresten hem en liten dask till om någon är intresserad.

Söndagsracet var redan 9.30 och efter en riktigt regnig natt och morron så var kvalet om man skulle åka på slicks eller regnpuckar. De flesta valde regndäcken och det visade sig vara rätt även om banan efter 16 varv var i stort sett torr. Detta racet blev vi hopslagna med ving och slicksbilar med allt från F:2 F:3 och Ford 2000 och Opel Lutus. Fick stå ganska långt bak på gridden då tiderna från lördagen var kvalificerande och då var det torrt men efter en bra start och framförallt en djärv satsningen genom ”trösen” och S.et därefter på ytterspår tog jag 5 bilar och var ppe på 5:e plats i fältet, precis bakom Dagfinn igen (dessa normän) men nu hade jag däck som funkade och i kölvattnet bakom honom blev det lite jakt, trots att jag fick en Ford 2000 rakt in i sidan i Ejes kurva som kunde satt stopp för dagen men turen var på min sida och allt funkade. Däremot Otterberg fick bryta med en krökt hjulupphängning. I slutet var det nära att jag kunde sätta in en riktig stöt på Dagfinn men en missad nedväxling efter rakan gjorde att det blev en lucka igen och då var det bara 1 varv kvar. Slutsummering får vara att bilen funkade perfekt, problemet med lossande axlar var löst så nu verkar allt okey. Det blev ytterligare en andraplacering efter Dagfinn och 5:a i heatet. Tyvärr blev det ytterligare manfall i vår klass, en kraschade i räcket ut på start och mål, en rasade växellåda och en skar en kolv i motorn, därav blev vår klass hopslagen med en annan.

Nu blir det lite putsning och sen bär det av till Knutstorp 7-8 juli

Under tiden ha en glad midsommar

Vegas