Epoken, Formel Vee

Ord från konstruktören av GMS (Gunther Max Stuhrman)

Varför bygger man en bil speciellt när jag tänker på vilka begränsade möjligheter jag hade till en verkstadsutrustning.
Drivkraften var en gammal dröm om ett bilbygge för eget bruk. Detta blev dock aldrig av. Men mina idéer gömdes bara undan till mitten av 1960 talet då reglementet för Formel Vee dök upp. Här var många frågor givna, den byggde på VW typ 1. Motor, växellåda, framvagn bromsar och styrinrättning skulle vara från denna bilen. Hjulbasen fick vara mellan 2070 - 2120 mm, vikten för en körbar bil utan bränsle och förare bestämdes till 375 kg.
Med dessa förutsättningar givna konstruerade och byggdes ramen till GMS. Nu använde jag mina gamla idéer om ett bilbygge. Ramen skulle vara lätt stark och vridstyv, något som jag lade mycket tid och möda på, även det färdiga chassit skulle ha en god viktfördelning mellan fram och bakvagnen och att den ofjädrade vikten hölls så lågt som möjligt. Ramen byggde jag av heldragna stålrör. Den visade sig mycket vridstyv vilket bl.a. gav till resultat att genomförda justeringar av stötdämpare och krängningshämmare visade omedelbar ändrad väghållning och inte försvann i en vek ram.
Med tanke på de praktiska möjligheter jag hade att bygga en ram blev resultatet fullt godkänt.
I slutet av 1960 talet fanns det många duktiga racerförare bl.a. Freddy Kottulinsky (Kotten) som visade stort intresse för GMS konstruktionen.
Men eftersom jag endast bedrev detta som hobby och rent nöje blev det aldrig något stort och det var ju kanske synd.

 

Lite historik av hela Formel Vee:s historia på bifogad länk hos Formel Vee Sverige

https://www.formelvee.se/allt-om-formel-vee/