Om Sport 2000
En riktig racersportvagn till en rimlig kostnad. Med andra ord en ny fattigmansracer.
Formel Vee var dåtida fattigmansracern som föddes i USA i början av 60-talet.
Den klassen gav möjlighet för många med drömmar om att köra racerbil, klassen var oerhört stor under 60 och 70 talet för att sedan försvinna och senare återkomma som populär klass inom historisk racing i hela Europa i slutet av 90 talet.
Sports 2000 föddes i England i mitten av 70 talet till följd av de rusande kostnaderna inom bl.a Formel 3 som var en klass som naturligt följdes efter Formel Ford. Formel Ford var en klass baserad på Ford motorer och relativt moderat för penningpungen. Sports 2000 blev i stort sett en påklädd Formel Ford.
Sports 2000 sneglade mot den gamla sportvagnsklassen och i grunden chassi och karossmässigt finns tydliga likheter med Lola GT och Ford GT 40. Lola och Tiga kom att bli de mest dominerande bilarna men det sneglades från andra håll och det tillkom andra bilar, Reynard bl.a.
Sports 2000 blir mycket standardbetonat vad gäller motorer och är i stort sett en standard Ford motor på 2000 cc med överligganden kamaxel den så kallade Pinto motorn som satt i bl.a.Granadan och Taunusen. Diverse balanseringar och bearbetningar av kolvar liksom insug och avgaskanaler tilläts och en effekt på c:a 140 hk nåddes. En förgasare tilläts typ Weber och luftrenare får ersättas med insugningstratt, smörjsystemet blir fritt och det blir således torrsump. Växellådan blir maximerad till 4 växlar, det kom att användas en Hewland MK 9-låda. Däck blir fria men skall köras på enhetsdäck med diameter 13 tum och 6 tums fälgbredd fram och 8 bak.
Genom att man i reglementet varit konsekvent att i mesta möjliga mån använda standarddetaljer som i princip kunna hämtas från vilken Ford verkstad som helst har maskinen varit mycket driftsäker. Med en vikt på 480 kg kunde bilen nå en topphastighet över 200 km beroende på bana och utväxling i låda
En racefärdig bil låg i slutet på 70 talet på mellan 70-90.000 spänn.
Klassen startade alltså i England 1975 och några år senare kom den till Sverige i SSK:s regi. Klassen kom att bli huvudklass i många racetävlingar i slutet 70 och början av 80 talet. Första Svenske mästaren i klassen 1979 blev f.d. rallyåkaren Ingvar Carlsson som tillsammans med Bosse ”Emma”Emanuelsson, Hasse Edvinsson, Anders Olofsson, Stanley Dickens, Göteborgs Ronnie Pettersson, Leif Lindström, Bebben Engström, Håkan Alriksson Nettan Lindgren m.fl.
Internationellt var det Hasse Edvinsson och Stanly Dickens som tillsammans med Dansken Thorkild Thyrring som svarade för de Skandinaviska färgerna mot Europeerna Cor Euser, David Sutherland, Henny Vollenberg Charles Zwollsman osv. Stanley Dickens vann Europaserien 1981. Hasse Edvinsson var suveränen i klassen men med flera otursförföljda incidenter snuvades han flera gånger på totalsegrarna.
Klassen mattades senare delen av 80 talet för att nu 20 år senare börjat blomma upp igen inom den historiska delen, alltså liknande Formel Vees återkomst.
2006 kommer det att finnas ett 20 tal raceklara bilar som åker i RHK (Racer Historiska Klubben) och man förväntar sig en mycket trevlig och spännande klass. Vad som hittills är känt är att Håkan Alriksson är en av de gamla som återfinns på startgridden. Kanske det blir fler återfall vad det lider från den gamla tiden…
Själv har jag köpt en Tiga SC81 som bedöms som en mycket bra bil och speciellt klassningen i den historiska delen där gränsen för vikttillägg går just efter 81 års modell.
Efter att åkt den på nytt födda klassen Formel Vee i 5 säsonger låter det lockande att kasta sig in i den nya ”fattigmansklassen” Sports 2000.
I Formel Vee har det hittills blivit bra resultat, redan första året 2001 blev det en andraplacering i RHK cupen. 2002 blev ett sånt där ”krabbelår” med bara bekymmer. 2003 vann jag RHK cupen med endast 3 poängs marginal före Catharina Hansen. 2004 blev det seger i den Europeiska serien anordnad av Holländska HMR med minsta möjliga marginal före bonden från Billeberga Sven Åke Svensson. Det blev då bara en 6:e placering i RHK pga satsningen i Europa.
2005 blev det en 2:a plats i RHK efter Roger Johansson. I HMR blev det 3:e plats.
Säsongen 2006 ser jag verkligen fram emot då jag kommer att åka både Formel Vee och Sports 2000.
Tekniska data på min Tiga SC81 som för övrigt konstruerats av f.d Formel 1 förarna Tim Schenken och Howden Ganley, därav namnet.
Motor:
4 cylindrig vattenkyld radmotor med enkel överliggande kamaxel, maxeffekt 140 hk vid 6800 rpm. Kompression 9,5:1, dubbelportad Weberförgasare. Torrsumpsmörjning.
Transmission:
Bakhjulsdrift, 4 växlad Hewland Mk 9 låda, ej diffspärr.
Hjulupphängning:
Individuellt avfjädrade hjul, triangelsteg med fjädrar och gastrycksdämpare fram, bak fjäderben. Justerbara krängningshämmare fram och bak.
Hjul/däck:
13 tum, fram 6 tum och bak 8 tum
Bromsar:
Skivbromsar, ej ventilerade, bak centrerade vid växellådan.
Kaross/chassi:
Chassi av aluminium, bakre delen rörram, glasfiberkaross
Vikt :480 kg
Toppfart: över 200 km/tim
Nästa race!
- > Knutstorp RR - 2024-04-08
- > Kinnekulle RR - 2024-04-19
- > Formel Vee Festival - 2024-04-20
- > Scuderia Hanseat RR vår - 2024-05-05
- > Nürbrugring Classic - 2024-05-24
- > Kinnekulle Historic Meeting - 2024-05-25
- > Rudskogen RR - 2024-05-26
- > Bug Run - 2024-06-07
- > Velodromloppet Historic GP - 2024-06-14
- > Anderstorp RR - 2024-06-28