Brands Hatch 2013

  • IMG 3079
  • IMG 3085
  • IMG 3095
2013-10-20

Det blev resa till England till slut, vi blev hela teamet, Per Törnwall, PM Rydal och Janne Sandqvist. Det skulle visa sig bli en otroligt rolig helg med dramatik både på banan och hemfärden i stormen.

Sponsorer vänner och vinare.

Resan ner tog 24 timmar nonstop i husbilen med 4 glada Vegasar. Sova fick vi göra i skift i husbilen även om det inte var tillåtet. Hemresan blev dramatisk då det skulle bli storm enligt alla väderprognoser, vi kom med färjan Dover Calais lite försenat men dock, vi hörde sen att någon rutt efter så stängdes sundet pga stormen. Nästa färja Puttgaden Rödby gick även den utan bekymmer och stängdes troligen ett tag efter vi passerat och slutligen Helsingör där man kan tala om att det blåste och regnade, vi kom över och lite senare stod det still även där. Vi stängde i princip 3 färjor på hemfärden. Lite tur skall man ha….

Ockidocki, det var ju racet som var intressant, jag har inte åt på denna banan på 6 år och fredagen ägnades åt fri träning, hann med 2 pass innan vi fick göra lite ingrepp i bakvagnen, bilen var mycket instabil i hög fart. Per kunde konstatera att det saknades en bult i upphängningen bak. Delar fick vi låna av engelsmännen som är mycket hjälpsamma, allt på plats och frid och fröjd, trodde vi när vi på lördagen skulle starta upp för att göra bullertest 1.5 timmar före kvalet kl 12.00. Motorn gick inte runt, det visade sig att en helicoilsom vi fick sätta i hade gått igenom och låst svänghjulet. Nu fick mekkarna bekänna färg och det klarade dom otroligt bra. Det slutade med att vi fick lossa så att hjulet gick runt, starta motorn och låta svänghjulet slipa av insatsen. Nu kunde man slappna av 15 minuter före kvalet.

Vädret var till och från, mest från, det blev regn och det passade mig bra liksom det gjorde i Falkenberg, mina gamla Dunlop kom till pass och vad jag inte ens skulle kunna drömma om var att jag hade snabbast tid, nästan 1 sekund före 2.an. efter avslutat kval fick jag veta att jag var snabbast och var mycket glad för det. Englands stora kille i Sports 2000 Chris Snowden kom rusande och undrade vad som hände, han upptäckte mina däck och blev rasande, sedan blev det diskussion i tävlingsledningen vad man skulle göra, hela klassen åker på enhetsdäck av märket Yokohama. Det slutade med att jag fick behålla kvaltiden men fick inte åka 1 meter på dessa 6-åriga Dunlop. Nya Yokisar inhandlades och kom på plats på fälg. Race 1var kl17 och det var ihållande regn. Stolt som en tupp i ”pole” fick jag en bra start och kom iväg som etta men kunde inte hålla emot de snabba Engelsmännen, däcken var sprillans nya och inte inskrubbade och var snorhala i stort sett hela racet, fanns ingen chans att skrubba i hällregnet.

Hur som helst blev det en 5:e plats som i det starka fältet jag var helt nöjd med, det regnade så kraftigt att jag inte ens såg målflaggen utan fick anta att jag var i mål när bilarna framför hade saktat ner. Uschhhhhh, det var för blött

Men det roliga var att hela lördagen var samtalsämnet Vegas och Dunlopdäcken.

Lördagen avslutades meden underbar middag på en Indisk restaurant utan för banområdet, det blev blandat lamm och kyckling, alla gillade inte detta….

Så kom då söndagen, förmiddagen var det torkväder så overaller torkade upp hyfsat. Vårt race gick inte förrän 15.00 så det var väntans tider  med ideliga kontakter via väderprognoser om vi skulle kunna ta oss hem överhuvudtaget.

Racedags och fortfarande uppehåll, jag hade ”pole” även på söndagen, alla skodde med slicks. Under lineup så började det naturligtvis att regna, några stack in i depåboxarna och skiftade tillregnpuckar, jag och Per bestämde oss för att åka på slicks.

Formationsvarv innan start och lite lätt fuktigt, fel med både regn eller slicks just nu men det visade sig att det blev upptorkande efter halva racet. Fick åter en bra start men fick släppa Cris på första varvet, han hade regndäck och sedan ytterligare några bilar som åkte på regn. Men det torkade upp mer och mer och efter många härliga fighter så kunde jag lägga beslag på 4:e platsen. Även detta tycker jag att jag fick vara nöjd med eftersom alla utom jag hade väldigt många varv i ryggen på denna banan.

Totalt sett var höjdpunkten kvalet med pole och allt snack som figurerade i kulisserna.

Fick även en liten pokal Derek Bell memorial på prisutdelningen. 

Så började då den 24 timmar långa hemfärden igen genom Frankrike, Belgien, Holland, Tyskland och Danmark.

Nu skall bilen genomgås under höst/vinter för att vara redo till våren. Engelsmännen kommer att köra en tävling på Zolder i Belgien nästa år som kunde vara trevligt att åka.

Onboardkameran funkade perfekt i helgen och jag hoppas få lite hjälp att göra en länk för er som vill åka med på kval race 1 och 2. Kommer senare 

Med detta vill jag passa på att tacka för detta året och så hoppas jag självklart att få behålla er alla inför 2014. 

Om det funkar så räknar jag med en träff under hösten att prova vårt nyhemkomna vin med årsmodell 2012, naturligtvis med den helt nya druvan ”Raceling”  återkommer med detta.

Ha det gott i höstrusket

Vegas

 

Filmer från Racet