Mantorp Park

2014-08-22

Så var det då äntligen dags att göra entré på Mantorp Park för våra idoga Sports 2000 förare tillsammans med ytterligare 150 andra bilar i olika klasser.

För några var det ett antal år sen sist, utom naturligtvis för Janne Hellberg från Linköping som känner banan som sin egen innerficka, (enligt de övriga).
För Team Eliasson, för dagen med Johan som förare, var det debut med sin nogsamt renoverade och preparerade Tiga -83. Frågan är väl om den inte är finare idag än när Torkild Thyrring (gammal europamästare i klassen på 80 talet) hämtade ut den på fabriken för dryga 30 år sedan, kulturarbete.

Hela gänget, utom Janne H körde fredagens test utan större problem, Kåre Minnbergh fick en mindre utmaning med lådan men löste det med sedvanlig energi.
Alla förutsatte naturligtvis att Janne inte behövde någon träning utan att han planerade sin entré lagom till kvalet. I själva verket stod han i en annan del av depån och försökte starta en motvillig motor, tom så motspänstig att tändspolen exploderade!

Lördagen kval kördes i regn och gjorde Mantorp halare än någon kunde minnas, och som vanligt blir det en del dramatik när det regnar. Själv lade jag inte på mina superpuckar utan mina nya Yockisar som är relativt hala.
En formelbil kör av, men väljer att åka tillbaka upp på banan, mitt framför Janne. Kunde ha fått tråkiga konsekvenser om inte Janne varit så snabb i tanke och reaktion, men dessvärre blev han själv kvar på gräset.
Nu alltmer laddad…..
Johan E gjorde en snygg piruett innan depåkurvan och hade konsekvent dåligt fäste.
Alla vi andra ångade på i regnet, där Thomas Forslund förvånade alla och sig själv med gängets bästa tid, själv hade jag 3:e tiden
Djupa diskussioner följde, vilket är nu den korrekta rotationsriktningen för regndäck, framför allt fram?! Ett par av våra vänner körde passet med felvända däck, vilka det var – ja det lämnar vi därhän.

Lördagen race föregicks av ett antal mer eller mindre begåvade teorier, om valet mellan regndäck eller slicks, upptorkande eller inte. Det regnade nämligen hela lördagen fram till bara 1 timme före vårt race.
Fanns bara en man som tog det rätta beslutet, Janne H med slicks. Övriga valde regndäck, utom Vegas, som valde intermediate (trodde de andra) men det var mina super Dunlop från England
Thomas tjuvar i starten men är i praktiken redan upphunnen i slutet på långa rakan. Där kommer nu Janne H med dagen senaste inbromsning på kalla slicks……, Janne blir kvar i Mjölbykurvan. Samtidigt tar jag mig förbi Thomas, och kör ett kontrollerat och ohotat race mot seger.
På varv 6 tar Johan i lite för mycket efter chikanen, smeker räcket, och blir kvar på plats.
Kåre gör ett depåstopp för att avlägsna ”kylarskyddet”, kommer i mål på en tredjeplats efter Thomas,
som totalt körde slut regndäcken.

Söndagens race bjöd på helt andra förutsättningar, bra väder, slickade sår och nylagade bilar.
Startgrid med Vegas längst fram, följd av Johan, Thomas och Kåre och sen hela fältet. Janne längst bak utan tid.
Thomas smiter förbi Johan i starten och tar rygg på Vegas. Ett varv senare är Janne ikapp och förbi Thomas innan Mjölbykurvan, och strax därefter Vegas på Krönet.
Vegas och Thomas byter plats ett par gånger, Thomas drog till slut det längsta strået, och går i mål som tvåa. Johan tar sig till slut förbi Vegas till en 3:e plats. Bakom Vegas börjar nu Kåre komma underfund med sin nya bil, och går i mål med strategin redan klar för Falkenberg – aerodynamik!

Summering, 1 seger och en 4:e plats

Fortfarande är min frustration stor eftersom bilen inte har någon ork på rakorna.
Janne Sandqvist som assisterade hela helgen både med skitiga händer och matlagning på ett mycket hedervärt sätt och när vi drog oss hemåt på seneftermiddag från Mantorp bestämde vi att vi måste köra bilen hos Nordenström i Gnosjö och se hur värdena ser ut igen, via telefon på hemvägen fick vi tag i Torbjörn och tiden blev spikad till redan dagen efter. Sagt och gjort, och konstaterades att effekten inte är vad skulle vara. Hem och kolla kompressionen som inte är vad som det borde vara, kolla ventilspel, kontakt med Nicklas som assisterar och efter långa diskussioner hittar Nicklas ett fel som troligen är en liten orsak till toppeffekten, en platta inne i fördelaren hade det brustit en svets som orsakar att tändningen ändras och troligen inte ger full effekt på höga varv, med detta fel återkommer hoppet lite att inte behöva skylla på bilen och bara hoppas på regn utan nu ser vi fram emot Falkenberg 12-14 september

Ha en bra helg
”live your life today, tomorrow might be too late”