Kinnekulle 13-15 maj

2016-05-13

Högt ärade govänner / sponsorer. Denna rapport blev lite sen pga att min dator har strulat lite men hur som helst så har helgen avlöpt utan några problem, det var lite spännt att känna hur bilen skulle reagera ihop med mig efter den jättestora renoveringen men vi kom överens från första passet.

Tyvärr var inte vädret det bästa, när vi anlände på torsdagskvällen (efter direkt avfärd från sponsorträffen, kommer snart rapport även från denna) var det förvisso hyfsat och även fredagen som vi körde 2 x 20 minuters pass med fri träning där man kunde göra lite justeringar på bilen.

Lördagen blev ett grymt uppvaknande, + 4 grader och regn när kvalet skulle köras runt 10 tiden på förmiddagen, lite kyligt innan man fick upp ångan när man väl kom ner i bilen men sen gick det skitbra, släppte lite på kränghämmarna både fram och bak och det visade sig att i min klass hade jag den klart bästa tiden och totalt var jag 5:a efter 1 Formel 2:a och 3 Formel 3:or. Känns som regn  och blöta passar mig bra, kanske för att effekt och vikt harmonerar i mitt fall.

Efter avslutat kval var det att tanka upp och finputsa inför race 1 som gick efter lunch, och nu hade regnet tilltagit lite så det var rejält blött på banan. Rullande start och efter de första kurvorna kunde jag behålla min 5:e plats i heatet och även i början av racet kunna attackera ett par av de snabbare bilarna. Men efter de 15 varven med ett fruktansvärt fokus på att inte bli lurad av halkan kom jag 5:a i heatet och en överlägsen seger i vår klass, varvade 2 av mina konkurrenter. Men det höll på att gå rent åt pipan på 10:e varvet då jag fick ett rejält ställ under bron där det går som fortast, gissar att det på regn går runt 170 km/t och torrt närmare 200.

Efter väl förrättat värv så blev belöning en god middag med lite vin och någon ytterligare stänkare med hustrun i husbilen, för det var inte tal om att sätta näsan utanför dörren.

Race 2 på söndag precis före lunch hade nog tempen stigit till 8 grader vart fall och regnet upphört och banan börjat torka upp även om det på vissa ställen på banan och framförallt utanför idealspåret var lite fuktigt.

Hade samma startposition på detta racet och efter dessa 15 varv fick jag släppa en av våra bilar i Sport 2000 klassen förbi mig på det näst sista varvet, det är visserligen en ungtupp och en sån här superskruvare. Dock kör han i en nyare klass och även om vi har samma motorer så de nyare lite mer sofistikerade i upphängningar och aerodynamik vilket betyder att de normalt är lite snabbare.

Kontentan blev då trots allt att det blev 2 klassegrar i premiären på Kinnekulle.

Man får vara helnöjd att allt funkat perfekt och att bilen inte har en enda skråma förutom något lite stenskott i nosen.

Nu blir det att ladda inför Gelleråsen i Karlskoga och Velodromloppet Historic GP 17-19 juni, detta blir nog den största tävlingen i serien i år där det säkerligen kommer att delta mellan 250-300 bilar i olika klasser denna helgen. Detta är annat än den moderna racingen som inte kommer i närheten av dessa startfälten. Såg för övrigt en preliminär startlista och det skymtades ett mycket välkänt namn i form av Stig Blomqvist i en Ford Galaxie (en riktig raggarbil)

Bifogar en länk till lite bilder som jag köper av vår hovfotograf Bengt Åke Gustavsson och Racefoto.  https://www.dropbox.com/sh/4njutkkpcp573f1/AADJN5hOsBtVN_28FQdLslGga?dl=0

 

”live your life today, tomorrow might be too late”