Kinnekulle Historic Meeting

2017-05-14

Ja det blir lite mycket nu men det är så när uppstarten blir.

Vi har även nu klarat av Kinnekulle som brukat bli dramatiskt när det gäller vädret, förra året var det max 4-5 grader och regn och blåst, årets tillställning inte riktigt lika kylslaget men inte långt ifrån, fredagen bjöd på uppehåll men ingen värme. Vi fick hålla värmen inombords själva efter avslutade pass. Kan tillägga att maten som blev över från sponsorträffen kom väl till pass som lunch på fredagen, lika välsmakande och uppskattat av mina konkurrenter som vi bjöd in till denna måltid.

Lördagen startade med tidskval på förmiddagen och det blev ingen dramatik, fick 3:e tiden på torrt underlag i vår klass. Kinnekulle kör alltid med rullande start och i år körde vi på vår önskan en differentierad start där alla formelbilar startade först och Sport 2000 rullade c:a 100 meter efter och gjorde med detta en egen start med endast våra bilar i startögonblicket. En ny giv som funkade mycket bra.

Vårt race på eftermiddagen blev desto mer dramatiskt, det började nämligen stänka lite  men inte tillräckligt under line up för att lägga på regndäck, alla gjorde bedömningen att det skulle bli slicks.

Men så blev det inte, inom endast några minuter gjorde ett mörkt moln banan riktigt regnblöt och det skulle egentligen påkallats wet race enligt min mening, men lika för alla även om det blev fruktansvärt halt och riskfyllt. Tyvärr ville inte kameran vara med så länge men fick sen av en kompis bland publiken en liten sekvens filmat från publikplats. Hur som hela racet avlöpte utan några intermesson förutom en F3:a som snurrade på formationsvarvet och fick utebli. Jag trivs egentligen på regn men inte regn och slicks men nu blev det lika för alla, när målflaggen gick var jag 2:a i klassen och 4 totalt så det får man vara nöjd med under de förhållanden som var.

Race 2 på söndag förmiddag avverkades under torra förhållanden, jag hade en 3:e plats när en konkurrent släppte olja på den delen av banan där det går som fortast, detta slutade med att en F3:a snurrade och loppet blev gulflaggat och blev så ända in i mål. För min del slutade racet precis innan jag kom till oljespillet då växellådan la av helt och hållet, ingen växel funkade och det var bara att rulla åt sidan och bryta och invänta bärgning in i depån.

Hoppackning och hemfärd med en bil som behöver lite pyssel, hur mycket vet jag inte men troligen inte något jätteallvarligt, antingen kopplingsras eller en koppling mellan motor och växellåda. Just nu skall bilen till ner till Fordonsteknik i Gislaved och Per Törnwall som hjälp mig genom många år nu.

Bara att hoppas att detta blir fixat och klart så vi kan åka Gelleråsen den 16-18 juni. ARC har en kvällsträning den 8 juni som jag hoppas kunna testa innan nästa avfärd.

Under tiden lev väl.

Ett par bilder från race 1 och från kökschefen i full färd.

 

Vegas

 

”live your life today, tomorrow might be too late”

 

www.vegasracing.se

www.villavegas.se