Velodromloppet Historic GP

2018-06-16

Glädje och uppgivenhet

Hej igen, ber om ursäkt att det kommer lite sent men var på resande fot direkt efter Karlskoga och hade inget material med mig.

Hur som helst så var det en helg med mycket bilar, c:a 230 startande ekipage uppdelade i 14 heat. Själv deltog jag i 2 av heaten med mina bilar.

Det var både glädje och uppgivenhet men med facit i hand så var det en bra helg även om jag blev inblandad i en startkrasch med Sports2000 bilen.

Det var en helg med både värme och regn, (jag gillar ju regn så inget mig emot) nedsidan på detta är ju att allt blir dyngsurt och tyvärr sviktar publiken, lördagen var läktarna välfyllda men däremot söndagen bjöd på regn och endast de allra största entusiasterna.

 

Hur som kvalet på lördagens förmiddag i strålande solsken med Sports 2000  gick på torrt och eftersom vi åker med de betydligt snabbare bilarna så hamnar man en bit ner i fältet, kvalade som 8:a i det 13 bilar starka startfältet. Race 1 gick på lördagens eftermiddag och slutade med att jag blev inblandad i en stratkrasch vilket betydde att dagen i den klassen var körd, bilen såg inte speciellt trevlig ut med båda framhjulen pekar åt varsitt  håll och frontkåpan ganska demolerad var det bara att rulla åt sidan och hoppas kunna fixa bilen inom rimlig tid under sommaren/hösten. Men efter lördagens avslutande kommer min räddare i nöden Björn Zetterman, han som tillverkat min nya monocoque och vi lyfter på plasten och konstaterar att det trots allt inte var så farligt utan denne underbara seriöse kille som har sin verksamhet i Örebro, bara 45 minuter från Karlskoga säger att detta fixar vi till kl 10.30 imorron, gissa en som blev glad när dessutom prognoserna säger att det skall bli regn. Kl 10. 30 har Björn fixat bilen och står i min depåplats för att göra hjulinställningar och med aluminiumplåt och nitar fixa till karossen inför stundande race efter lunch, Stort Tack Björn för detta…. Eftersom jag fick bryta 1:a racet fick jag starta sist i fältet men det var ett race som varade i 18 minuter + 1 varv så det fanns tid till avancemang, tror att jag redan efter 5 varv var uppe på 4:e plats och jagade vår värstingbil en Formel 2 bil och vid de kurviga partierna på Gelleråsen var jag in under hans växellåda men kom inte förbi. När vi sen kom till startrakan så blev jag distanserad och var säkert 100 meter efter ner mot kurva 1, så höll det på flera varv och man tog i så man fick blodsmak i munnen och då tappar man lite lust då man känner att hade man kommit förbi så hade säkert en 3:e plats varit helt möjligt. Istället blev jag upphunnen av 2 bilar då det mot slutet började torka upp lite, så till slut blev det en 6:e plats. Kändes helt okey efter vad som hände under lördagen att överhuvudtaget kunna vara med och fajtas.

 

Andra klassen Formel Vee = ett riktigt getingbo med 23 bilar till start, likadant här kval på lördag förmiddag och 9:e tiden endast 0,6 sekunder upp till 3:e bilen. Eftermiddagens race liksom i det förra i strålande solsken blev en kamp som stod härliga till, det sas att det var det mest spännande heatet under dagen, segrade gjorde en ungtupp med en mycket snabb Formel Vee, slutade 6:a endast 0,4 sekunder upp till 3:e platsen. Vi var 5 bilar som krigade om denna 3:e platsen med skifte i placeringar ideligen. Ett helt underbart race vilket publiken verkligen uppskattade.

Lördagen avslutade vi med en underbar middag som våra goda vänner, Anita o Bengt Ström stod för, det blev även lite gott dricka till detta.

Söndagens race gick sent för Formel Vee och i ösregn, jag startade från 7 rutan på gridden vilket bestämdes av varvtiden från lördagens race. Det tog inte mer än 3 varv så var jag uppe på 2:a platsen i det egentligen mycket riskfyllda underlaget, när man kom bakom en bil så var det ungefär som stå i duschen med duschhandtaget på fullt ös rakt i facet… även detta racet var 18 minuter + 1 varv.

En mycket härlig  känsla att vara i täten, undra på att man gärna tar emot regnet emellanåt även om det är klabbigt och blött ända in på bara kroppen.

 

Som sagt avslutningen på söndagen med att packa ihop allt var den tråkiga sidan men vad göra, bara att bita ihop…

 

Jahapp, nu står Knutstorp för dörren till nästkommande helg 6-8 juli. Och fronten är i Örebro för renovering och lackering och kommer att bli färdig denna veckan, (någon som passerar Örebro förresten och har plats att ta med ner till Småland ?) kräver typ Caddy för att få plats.

På något sätt hoppas jag att jag kan få ner den och kan vara med i Knutstorp med båda bilarna, vi får se. Hur som helst FVee:n är fit for fight.

Kanske skall avvakta väderprognoserna för att se om det blir mitt underlag…

 

Återkommer lite närmare med mer info

Bifogar ett antal bilder från  Racefoto och ett som man trodde vrak.

  

 

”live your life today, tomorrow might be too late”

www.vegasracing.se

www.villavegas.se

Vegas