Mantorp Nostalgia Racingdays

2018-08-16

En seger med minsta marginal

Hej hopp i löven, det blev lite fel med rubriken sist men det är Mantorp vi nu avklarat.

Efter träningskvällen i Anderstorp blev det lite smolk i bägaren, Tigan kastade ut olja mellan motor och växellåda vilket visade sig när jag kört den till Törnwalls vara ett  skuret nållager som i sin tur skadat packboxen och orsakade läckaget. Inga problem Per fixar detta till nästa aktivitet som blir på Anderstorp om 2 veckor.

Formel Vee:n var åxå lite att fixa med, en tändning som stod fel vilket mina drängar Bubben och PM fixade redan på tisdagkvällen.

OK det blev bara Formel Vee till Mantorp, hur som helst helt ok för vi var nästan 25 bilar i fältet. Tyvärr var jag ensam anmäld i Sports 2000, så det blev att avanmäla denna.

Fredagen körde vi 2 fria träningspass á 20 minuter och efter att varit ute endast 2 varv började oljetrycket varna och snabbt in i depån för att fylla på lite mer olja, det var på gränsen tydligen men sen funkade det förutom att motorn misstände och sköt lite konstigt.

Efter första passet kollade vi stiften och det visade sig att ett stift var nästan helt ihop och sen vad värre var att vi hade skadat tändstiftsgängan till en cylinder, vad göra , satte dit ett nytt stift och drog endast lite, bara att prova.

Ut på pass 2 och bilen funkade perfekt, OK vi sa att vi rör inget utan försöker klara oss i helgen, bara det att när jag en liten stund senare skulle åka till besiktningen och tryckte på startknappen så small det som ett bösseskott och våra grannar hukade sig, kompressionen sköt ut stiftet. Ajaj  .

Vad göra, nästan hela formel Vee gänget strömmar till och genast kastade sig 2 gubbar in i leken och konstaterade att vi kan prova att sätta in en gängad insats typ helicoil, sagt och till verkstad. Tyvärr misslyckades detta varpå innan man visste ordet av så hämtade man ett nytt topplock som fanns i reserv hos någon och demonterade och monterade reservlocket på under 1 timma, helt ofattbara härliga människor i denna klassen.

Så kom vi då till lördagen och vi hade kval på morronen, bilen kändes OK, fick 7:e tiden till race 1.

Lördag eftermiddag blev det race och det blev mycket rörigt in i första sväng där jag var lite passiv för att inte bli inblandad i något, och helt riktigt en bil snurrade och blev rammad av 2 andra, jag klarade mig och kunde fortsätta från en plats runt 7a 8a. tog mig uppåt i fältet och var snart uppe och kubbades om 3.e platsen, till slut blev det en 4:e plats men helt ok tycker jag.

Så kom då söndagsracet och vi körde tidigt, hade hoppats på regn vilket prognosen kvällen innan visade men det sket sig, solen sken på morronen, fixade till bilen efter Drängen serverat rejäl frukost.

Hade 5:e plats på gridden nu och när lamporna slocknade fick jag en kanonstart och var med upp i toppen direkt, Johan Lund och Pontus Benzik tog kommandot och jag hakade på med 2 bilar tätt bakom mig, redan efter 5 varv började jag skaka av mig bakomvarande och kunde hänga på de 2 ledande, det var tuffa kamper kan jag lova, vi 3 skiftade i stort sett placeringar under hela det 22 minuter långa racet, när det var 4, 5 varv kvar började jag tappa lite och tappade närkontakten men jag upptäckte att det var någon som spillde olja på banan för det blev snorhalt när det var 2 varv kvar och räknade med att det kan hända saker där fram för båda är supertaggade och vill vinna.

Mycket riktigt, låg väl 50 meter bakom och när vi kom till nästsista svängen innan målgång så satsades det där fram och det slutade inte bra, båda kom utanför banan och jag kunde in i sista svängen  knipa första platsen med endast 0,65 sekunders marginal till Johan Lund och Pontus Benzik, ner till 4:e man var det dryga 20 sekunder så man kan säga att ”plötsligt händer det” vilken känsla att passera dessa båda lite mer ungtuppar fram och över mållinjen.

Ja denna helgen slutade verkligen som man drömmer om.

Nu åker jag till Ungern i morron bitti och kommer hem dagen innan ARC:s 50 års jubileum på Scandinavian Raceway, under tiden så har jag Tigan hos Törnwall och jag är säker på att han klarar detta och Topplocket kommer att hamna hos JSA Svets i Bredaryd, ett säkert kort med svetsning av aluminium för att få ny gänga till tändstiftet.

Kommer nog lite bilder från Racefoto som jag skickar ut innan Anderstorp

 

Skååååål och hoppas få se er i Anderstorp om 2 veckor

 

”live your life today, tomorrow might be too late”

www.vegasracing.se

www.villavegas.se

Vegas