Falkenberg Classic 2019

2019-09-20

Då var denna racingsäsongen över för 2019 Kan bara njuta för det gick fantastiskt bra på sista racet i Falkenberg.

Mina vänner,

Då var denna racingsäsongen över för 2019

Kan bara njuta för det gick fantastiskt bra på sista racet i Falkenberg.

Trots att det började med bekymmer med min husbil då batteriet var helt slut på fredag morgon när jag skulle ge mig iväg, ringa verkstad och få starthjälp, kroppen kändes inte riktigt bra med annalkande förkylning och prognoser att det skulle bli superfint väder så kändes det lite tungt att ge sig iväg.

Men väl på plats och redo för första fria träningspasset på fredagens eftermiddag så konstaterade jag att min reservmotor var ganska ok men lite annorlunda i registret än min rasade motor från  Mantorp. Gjorde lite justeringar i förgasare till pass nr 2 som var sent på fredagen kanske utan märkbart bättre resultat, fick tyvärr inte igång min laptimer så jag kunde inte se tiderna.

Efter avverkade  2 fredagspass och ompyssling av bilen, liten raggardusch och ett par stärkande drycker och gemensam kräftskiva i Cirkus Bencziks depåtält tillsammans med alla supergoda kamrater i FormelVee klubben så kunde jag förtränga min troligen lite för höga kroppstemp.

Lördagen var lugn, vi hade bara ett kvalheat efter lunch och på förmiddagen så kom hustrun ner med  ”lilldrängen” som var min hjälpreda resten av helgen.

Efter kvalet visade det sig att jag hade 3:e tiden och således stod i ruta 3 i andra startledet på gridden inför första racet som inte var förrän söndag morron.

Kollade lite på prognoserna och kunde se att området skulle få 0,1-0,2 mm nederbörd på natten till söndagen, men det kändes som för lite väta.

Men när man vaknade på söndag morron och såg att det var regndroppar på takluckan i husbilen och därefter att det var rejält blött ihop med ganska mycket dimma så kom en inombords glädje, borde inte torka upp till vårt första race som var 09.45. Wowww lite hjulafton…

Man vädrade lite optimism trots att man inte känner sig i superform….

Taktiken slog in precis, gick upp i ledning redan på första varvet men fick släppa Johan Lund på rakan ner mot chikanen efter start/mål men sen var det ”färdigwysslat”. Lite skrytigt men regn och blött är min favorit utan tvekan, troligen lite pga  att jag får lite extra tyngd på hjulen och att min körstil är lite mjukare än många andra, (att sladda går inte fort) hur som helst 15 minuter + 1 varv avlöpte utan någon som helst uppvaktning bakifrån utan kunde lugnt åka i mål som segrare i race 1. Så jä-la gutt. Och efter mina kalkyler när det gäller kampen om segern i RHK cupen i vår klass så har jag mitt på det torra. KLASSEGER 2019 Formel Vee klass C. yipieeee.

Inför race 2 på eftermiddagen i första startledet hade jag nog tänkt att bara få en härlig avslutning med hel bil framförallt, men när man står på gridden och väntar att de 5 röda lamporna släcks och starten går så försvinner ”nästan” förståndet helt och hållet.

Det blev ett race i härlig sommartemperatur var uppe i ledning ett par gånger i början men sen tog Johan Lund över kommandot men därefter blev det kamp av guds nåde, som speakern sa efter prisutdelningen var detta absolut helgens bästa race. Vi var 3-4 bilar som kämpade och bytte plats ideligen så Johan fick en behaglig resa i täten, men jag  och Anders Bertilsson och en nykomling f.ö. gammal rallyåkare Janne Lindqvist hade kamp.

I slutet fick Anders gaswirebrott och själv hade jag vittring på Janne men en rallyåkare går ju inte lite på då man behöver hela banan med bredsladdar och då ville jag inte riska att sätta in nån stöt, man har trots allt lite självbevarelsedrift/förstånd och inte chansa med risken att få ändå mer vinterjobb med bil, det blev en 3:e placering

Hur som helst en underbar avslutning på en säsong som verkligen gick min väg, av 10 race tog jag 5 ”Victories” 3 st  2:a platser och en 3:e plats,  mycket tack vare att jag hade vädergudarna på min sida. Men totalt sett har allt funkat mycket bra och detta tack vare att vi haft bra ordning på materialet, tack till mina drängar, Bubben och PM och lilldrängen Nils för all hjälp jag haft, får inte glömma hustrun som i själva verket gav mig en racerbil i födelsedagspresent för 19 år sedan, sen inte minst trevligt att ha lite sponsorer och goda vänner att delge vad man sysslar med.

Nästa år blir 20 års jubileum i min karriär och det tänker jag inte missa, hoppas inte ni heller sviker utan är med och supportar.

 

Sammanfattning vann jag min klass i RHK cupen www.rhkswe.org  med totalt 90 poäng, 2:a blev Johan Lund på 86 poäng, om man ser på hela RHK med ca 200 deltagare i olika klasser tror jag att jag blir 4:a totalt, segraren fick ihop 96 poäng.

 

I vår interna Formel Vee Cup där även en racehelg Bug Run på Mantorp räknades, jag var inte med där  men där delade jag och Johan på samma poäng men enligt reglerna så vinner den som har äldsta bilen och i detta fallet var Johans bil från 1970 och min från 1971. Det kan jag bjuda på….

 

I väntan på lite racebilder från Racefoto får ni nöja er med detta, hoppas inte jag tråkar ut er men det är roligt att skriva när det är framgång.

 

Och mina vänner, det verkar som det inte finns tid över för lite samkväm varför vi lämnar tanken på sponsorträff detta året, vi gör ett nytt försök nästa år.

Återkommer med lite racebilder om ett tag.

 

Om någon vill bli bortplockad på listan jag sänder så låt mig veta så fixar vi detta

 

 ”live your life today, tomorrow might be too late”

www.vegasracing.se

www.villavegas.se

Vegas