Velodromloppet Grand Prix 2021

2021-06-18

Halloy, Så har man då fått pusta ut efter värmeböljan som en del älskat och en del lidit kraftigt av. Vi var i Karlskoga i helgen och körde Velodromloppet GP och som tur var kom inte den riktiga hettan ända dit upp även om det var ganska varmt mellan molnighet och diverse åskskurar.


Lördagen bjöd på fri träning på förmiddagen och kval på eftermiddagen. Den fria träningen funkade hyfsat och jag noterades för den 2:a tiden i det 26 bilar stora fältet Formel Vee.
Strax innan vi skulle ut på kvalpasset kom det en åskskur som gjorde att jag valde att lägga på mina (nyaste) däck och förhoppningsvis en kvaltid långt fram i fältet, det visade sig att asfalten var så varm att det torkade upp ganska snabbt och min tid som ett tag var den snabbaste inte höll måttet, jag fick någon konstig känsla så jag avbröt tidsträningen när det återstod 5-6 minuter för jag trodde jag hade punktering. På de sista minuterna torkade det snabbt upp och min tid som jag fått räckte inte mer än till 13 tid i fältet, det var en stor besvikelse, men det kan ju vara kul att jaga och göra massa förhoppningsvis häftiga omkörningar upp i fältet. Till saken hör att vår gode vän Jerker Winberg som är en stor tillgång i depån som en gentleman då man har problem av något slag var helt överlycklig att kört till sig tiden före mig och han tyckte han hade fått ”pole” i och med det….
Kvällen avslutades med middag inne hos ”Cirkus Benczik” där Jerker är en av huvudfigurerna, underbara vänner att umgås och skämta med, lite tidigare var det prisutdelning i Racer Historiska Klubben för förra året och där blev man tilldelad pokal för en total 3:e plats i klassen.
Då kommer vi då till söndag förmiddag, lite halvmulet och riktigt skönt i luften ca 22-23 grader i luften. Line up, fick stå e 7:e ledet på gridden så det var 12 bilar framför mig. Fick en relativt bra start och tror jag passerade ett par tre bilar när vi passerat ”Trösen” första kurvan efter startrakan sedan blev det jakt och det blev tuffa omkörning och till slut efter halva racet så var jag uppe på en fjärde plats efter ungtuppen Pontus Bencsik, han förivrade sig och snurrade i utgången på långa start/målrakan och vips var man uppe på pallplats, sedan blev det lite kaotisk efter att en av bilarna spillde mycket olja i hårnålen och fram till depåkurvan där det var snorhalt i race linjen, en del fick stora problem, själv hade jag tur att uppmärksamma och hitta alternativt spår. Nu kunde jag se Johan Lund som låg tvåa efter suveräne Tomas Marklund som endast åker Velodromloppet i sin Formel Vee. Tomas tävlade jag mot i min gamla FVee för över tio år sedan och då hade vi mycket tuffa duster. När han nu är med i fältet är det ingen som har en chans mot honom som är en otroligt duktig chaufför och har en bil som alltid gått som ett spjut. Hur som helst jag kände att jag hade Johan inom räckhåll då det återstod endast 2-3 varv på racet. På utgången på rakan och när vi påbörjade sista varvet fick jag en otrolig bra utgång och fick häng i suget efter Johan och när vi kom ner mot Trösenkurvan var jag förbi på utsidan med en halv billängd, vi bromsade absolut så sent det gick båda två och jag hade yttern och plats för Johan på insidan och lyckades innan S kurvorna att ta kommandot och sedan hålla detta ända in i mål.
Vilken känsla, från 13 plats ta mig genom hela fältet ända upp till 2:a plats. Underbart, var 3 sekunder efter Marklund och 0,5 sekunder före Johan.

Till race 2 kvalificerade jag mig som 2:a då jag hade snabbaste tiden efter Marklund, nu blev det start från första ledet….
Fick ännu en bra start och hade lite häng på Marklund men det var helt omöjligt att komma närmare, fick istället kolla bakåt och se både Pontus och Johan kriga om placeringarna, hade kanonkoll bakåt hela racet för att behålla min 2:a plats även nu meeeen, när det återstod några varv upptäckte jag att mina tider från den stora widescreen tavlan var borta och min varvräknare slutat funka, så kom nästa överraskning, bilen började misstända ett par gånger och jag funderade nu om jag fyllt tillräckligt med bränsle, icke sa nicke, på det näst sista varvet var det som att slå av tändningen och bilen heldöd, bara att åka åt sidan och svära ve och förbannelse inne i hjälmen.
Kunde när jag hoppat ur bilen konstatera att min tändspole hängde i ett par trådar nere på ramen, jag hade tappat tändspolen vilket förklarade att strömmen till transpondern slutat liksom till varvräknaren.
Lite synd då det annars hade blivit en riktig toppenhelg, men det var mycket roligt så länge det varade….
Bifogar lite bilder från Racefoto
https://www.dropbox.com/sh/4iyd7k4sku3jgk0/AAD9Vi1QrhBYPW2pQbjF9ZASa?dl=0