Nürburgring 2025 Scuderia Hanseat

2025-06-02

Back again, Efter en fruktansvärt trevlig utflykt till Nürburgring och ”Nordschleife” den mytomspunna racerbanan som för många år sedan förbjöd racing med formelbilar då efter Nicki Laudas våldsamma krasch på den 3 km långa raksträckan ”Döttinger Höhe”. Fick förresten bo på rum 25 där Nicki Lauda bott på hotell Tiergarten. På tisdagen körde jag några varv i egen regi och det torrt och perfekt väder, på Döttinger Höhe fattades det några km för att nå 300. Ooopppsss det går fort….. Numera körs endast tävlingar med täckta bilar. Banan är ju dessutom öppen för allmänheten på vissa tider då man kan lösa kupong för ca 35 Eur per varv, en biljett som är i mångt och mycket förknippat med stora risker då det är både kreti o pleti ute samtidigt, tidigar av även MC tillåtet men numera efter ett antal olyckor med dödlig utgång blev MC förbjudet tillsammans med bilar och har en egen tid. Hur som helst denna racerbanan är inte likt något annat, med sina 2,1 mils längd och 74 kurvor lär man sig inte hur man skall äntra detta i optimalt tempo och skapa bra varvtid. Detta var min första gång på Nordschleife och jag deltog tillsammans med Ringrunners of Sweden i detta arrangemang som var uppdelade i 8 grupper, 20 bilar i varje grupp, största delen svenska deltagare men tror det var 12-13 olika nationer representerade, allt från hela Europa till Nordamerikaner. Detta var ingen tävling i den bemärkelsen utan en förarutbildning just för denna banan att lära sig idealspår. Banan var reserverad endast för dessa grupper och har funnits i många år, Scuderia Hanseat som den heter, numera drivs detta eventet av en svensk kille som heter Jonas Nilsson. Våra olika grupper samlades under söndagen för en del möten vad som gällde under dessa 3 dagar vi skulle beträda banan från 08 till 17. På förmiddagarna var det sektionsträning vilket fungerade så att varje grupp körde 3 sektioner på banan med instruktörer och sedan ett antal vändor i egen fart för att visa instruktörerna vad man hade lärt sig, så häll det på hela förmiddagarna innan lunch, därefter kunde man åka fritt på banan för att träna. Eftersom det var många olika nivåer på förarna med olika erfarenheter, vissa hade åkt flera hundra varv och en del som jag själv inga varv. Man lär sig inte denna banan på under 100 varv vill jag påstå, tror att jag åkte ca 15-20 varv totalt om man räknar sektionsträningarna. Nåväl onsdagen var sista dagen och efter avslutade sektioner var det dags för uppkörning på eftermiddagen, tyvärr var det regn till och från på onsdagen så det blev lite annorlunda spårval. Måndag tisdag var uppehåll och soligt, Nürburgring ligger ju söder Bonn i Eifelbergen vilket är en fantastisk del av Tyskland, det är fruktansvärt kuperat och många kurvor på banan är dolda bakom krönen vilket gör det lite hazardartat när man inte är 100% säker vad som döljer sig bakom krönen. Jag fick något pris för något som hade med 1:a gångsdeltagare i vår grupp, ett litet minne från detta. I vår grupp hade vi en kille som var vår Coach, en Ringrunners medlem Fredrik Göpert och sen hade vi 3 proffs förare som studerade oss ute på banan. En av dem Luca Ludwig kör Ferrari proffesionellt och tillsammans med en man vid namn Alex Kolb och en till som jag inte memorerade namnet på delgav oss värdefulla informationer både vad gällde säkerhet och spårval vid olika vädertillfällen. En otrolig upplevelse att få med hjälp av expertis entra denna mytomspunna bana, kan bara spåna hur det var när min pappa var här nere 1960-1963 och körde olika långlopp, 6 timmars, 12 timmars 500 km osv. han körde då SAAB och tillsammans med duktiga par som Boo Brasta, Björn Rothstein, Gösta Karlsson med flera skördade flera framgångar med segrar i klassen upp till 850 cc. Jag kan förstå att vissa avsnitt på banan jag kommer ihåg som pappa berättade att dom tävlade mot Fiat Abarth, Saabarna hade en väghållning som var bättre än Italienarna, vet att han berättade när det gick nerför och hastigheten blev hög och det började svänga hade man en Fiat i ”röva” och när man hade uppsikt bakåt efter ett tag var dom borta. Bara det att på kommande varv var det ett hål rakt ut genom häcken, på den tiden inramades banan av häckar i mångt och mycket. Hoppsan det blev visst ganska mycket, men när man haft roligt kan det bli så, för det mesta var det allvar men det var även tid till gemenskap och en och annan ”Bitte ein Bit” Bifogar lite bilder och något varv i kontrollerad hastighet bakom Coachen https://www.youtube.com/watch?v=bCI7QZHrxAI Nu stundar Kanonloppet i Karlskoga nästkommande helg men troligen kommer jag att hoppa över den pga Studentfirande med barnbarnen. ”live your life today, tomorrow might be too late” Säg till om du inte vill ha mina mejl Med vänliga hälsningar, Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson www.vegasracing.se (since 2000) www.villavegas.se http://www.youtube.com/@vegas-racing